Zaznacz stronę

0 – 3 MIESIĄC

Głuży – wydaje dźwięki podobne do gruchania. Radośnie piszczy. Krzykiem oraz płaczem sygnalizuje swoje potrzeby.

4 – 6 MIESIĄC

Gaworzy – powtarza ciągi sylab i dźwięków własnych oraz zasłyszanych z otoczenia; zagadywane – gaworzy, porusza rękami i nogami, uśmiecha się.

7 – 12 MIESIĄC

Intensywnie gaworzy, np. “ta-ta-ta”, “ba-ba-ba”, “da-da-da” itp. Za pomocą dźwięków zwraca na siebie uwagę. Używa gestów i mimiki, aby poprosić lub spytać o coś. Mogę się pojawić pierwsze wyrazy: mama, tata, baba.

12 – 24 MIESIĄC

Zamiast słów używa wyrazy dźwiękonaśladowcze, tj. “brr”, “bach”. Wielokrotnie powtarza dźwięki usłyszane z otoczenia – echolalia.

Zaczyna łączyć dwa wyrazy: “nie chcę”, “mama daj”. Wymawia samogłoski: “a, o, e, u, i, y”  oraz spółgłoski: “m, b, p, t, n, ł, j, d”. Upraszcza słowa.

2 –3 ROK ŻYCIA

Nazywa większość przedmiotów znanych z otoczenia – może popełniać błędy: “ludź” -> “człowiek”. Pojawiają się głoski: “k, g, l”. Trudne głoski zastępuje łatwiejszymi: “ryba” -> “lyba”. Pyta: “co to?”. Stosuje przeczenia, np. “ nie ma mamy”. Zaczyna mówić w liczbie mnogiej. Pytane – podaje swoje imię.

3 ROK ŻYCIA

Dziecko realizuje szereg ciszący: “ś, ź, ć, dź”.

3 – 4 ROK ŻYCIA
Buduje coraz dłuższe zdania. Dużo pyta, odpowiada na pytania: “co to?”. Upraszcza głoski: “sz, ż, cz, dż, r”. Mówi płynnie, jednak mogą pojawiać się zawahania, powtarzanie sylab, przeciąganie głosek – rozwojowa niepłynność mowy.

4 ROK ŻYCIA

Dziecko realizuje szereg syczący: “s, z, c, dz”.

4 – 5 ROK ŻYCIA

Bardzo dużo pyta. Może wymawiać najtrudniejsze głoski: “sz, ż, cz, dż, e”. Używa coraz więcej przymiotników. Potrafi opowiedzieć prostą historyjkę. Stosuje podstawowe reguły gramatyczne, choć czasem je myli.

5 – 6 ROK ŻYCIA

Mowa jest poprawna i wyraźna. Prawidłowo wymawia wszystkie głoski. Potrafi odpowiedzieć na złożone pytania. Opowiada bajki. Opisuje to co widzi na ilustracji. Potrafi rozmawiać z obcą osobą, nie odbiegając od tematu. Określa stosunki przestrzenne, nazywa podstawowe figury geometryczne.

GŁOSKA “R” POWINNA SIĘ POJAWIĆ DO 7 ROKU ŻYCIA!

Drogi rodzicu,

Jeśli mowa Twojego dziecka nie przebiega prawidłowo – koniecznie zgłoś się do logopedy. Często słyszę: “to samo minie”, “jego tata też długo nie mówił”, “chłopcy tak mają”. To mity, które niestety są przekazywane przez pokolenia do dziś.

To samo nie minie.

Kompetencje językowe dziecka – najlepiej rozwijają się do 5 roku życia. Im wcześniej działamy, tym lepiej

error: Content is protected !!